سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بود مردی پیش از این نامش نَصُوح بُد ز دلاّکیّ ز



 

قرائت زیبای آیات 18 تا 29 سوره توبه با صدای دلنشین استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد در فرمت Mp3 و به مدت 32 دقیقه.
<<دانلود>>

 

 

این آیات را می توانید به صورت PDF از این قسمت دریافت کرده و با ترجمه آن را مشاهده نمایید.

+ نوشته شده در  یکشنبه 6 بهمن1387ساعت 17:0  توسط مهسا و مائده  |  نظر بدهید
توبه نصوح

 

خلاصه داستان

نصوح مردی بود با هیاَت و قیافه زنانه. او در حمامهای نسوان به کارمشغول بود و بخصوص دختر شاه را دلاکی می‌کرد و کسی هم به جنسیّت حقیقی او پی نبرده بود. او سالیان متمادی بر این کار بود و ازاین راه هم امرار معاش می‌کرد و هم ارضای شهوت. گر چه چندین بار به حکم وجدان توبه کرده بود اما هر بار اخگر شهوت او را به کام خود اندر می‌ساخت. روزی نصوح برای رهایی از این فعل قبیح نزد عارفی ربّانی رفت و به او گفت مرا نیز دعا کن. آ ن عارف که مردی روشن بین بود بی آنکه خواسته او را بپرسد بفَراست دریافت که مشکل او چیست. به عبارت دیگر ضمیر او را خواند ولی چیزی به رویش نیاورد. فقط تبسّمی کرد و گفت انشاءالله توبه نصیبت می‌شود. دعای آن عارف به اجابت رسید و اسباب توبه نَصوح بدین صورت فراهم شد:

روزی نصوح طبق روال همیشگی در حمّام زنانه مشغول کار بود که ناگهان قیل و قالی بلند شد و درآن میان زنی جار زد که یکی ازمرواریدهای گوشوار? دختر شاه گم شده است. در حمّام را ببندید و نگذارید کسی خارج شود تا جامه و بقچه حاضران وارسی شود. بقچه‌ها را روی زمین ولو کردند و جامه‌ها را بدقت گشتند اما از دانه مروارید خبری نشد. ناچار گفتند همه باید کاملاً برهنه شوند و یکی یکی مورد بازدید قرار گیرند. نصوح با شنیدن این حرف بکلی خود را باخت و افتان به گوشه خلوت حمام رفت در حالی که بدنش مثل بید می‌لرزید با تمام وجود و با دلی شکسته خدا را طلبید و گفت: خداوندا اگر چه بارها توبه‌ام بشکستم اما تو را به مقام سَتّاریّتت این بار نیز فعل قبیحم بپوشان تا زین پس گِرد هیچ گناهی نگردم. نصوح آنقدر خدایا، خدایا کرد که در و دیوار نیز با او همنوا شدند. در این اثنا نوبت وارسی نصوح رسید. زنی نام او را صدا زد. اما همینکه او نام خودرا شنید از ترس بند دلش پاره شد و بر کف حمام افتاد و از هوش رفت. در این فاصله زنی جار زد که مژده مژده مروارید پیدا شد. ناگهان در حمام ولوله‌ای افتاد. زنان دستک زنان شادمانی خود را از یافته شدن مروارید اعلام کردند. و نصوح نیز در فضایی آکنده از شادمانی به هوش آ مد و دید که خطر از کنار گوشش گذشته است. زنانی که بدو ظنین بودند نزدش آمدند و عذرها خواستند او در این واقعه عیاناً لطف وعنایت ربّانی را مشاهده کرد. این بود که بر توبه‌اش ثابت قدم ماند و فوراً از آن کار کناره گرفت. چند روزی از غیبت او در حمام سپری نشده بود که دختر شاه او را به کار در حمام زنانه دعوت کرد ولی نصوح جواب داد که دستم علیل شده و قادر به دلاکی و مشت و مال نیستم ودیگر هم نرفت.

همان طور که ملاحظه خواهید فرمود مولانا از هر بخش حکایت نتیجه‌ای اخذ می‌کند. مثلاً در آنجا که نصوح نزد عارف می‌رود و عارف با دید? باطنی مشکل اخلاقی او را درمی‌یابد و در عین حال به رویش نمی‌آورد مسأله حفظ اسرار الهی و بازگو نکردن آنرا به اغیار پیش می‌کشد و یا در آنجا که نصوح بیهوش بر کف حمام می‌افتد مسأله فنایِ فی الله عارفان را مطرح می‌کند و می‌گوید همانطور که نصوح با بیهوش شدنش از رسوائی نجات پیدا کرد، عارفان نیز از طریق فنایِ فی الله از چرخ? حیات دنیوی به نجات حقیقی می‌رسند و نکات دیگر که در ابیات آمده است.

بود مردی پیش از این نامش نَصُوح                  بُد ز دلاّکیّ زن او را فُتوح

پیش از این مرد

- خرید سی دی آموزش زبان عربی رزتا ورژن 2011
- خرید اینترنتی آموزش زبان فرانسوی رزتا استون ورژن 2011
- خرید cd آموزش مکالمه انگلیسی How Do You Do
- خرید نرم افزار آموزش زبان فرانسوی رزتا استون
- خرید نرم افزار آموزش زبان ایتالیایی با روش تل می مور
- خرید نرم افزار آموزش زبان انگلیسی باروش نصرت ورژن جدید/اورجینال
- خرید اینترنتی آموزش زبان انگلیسی با روش تل می مور ورژن 10
- خرید cd آموزش زبان ایتالیایی با روش تل می مور
- خرید نرم افزار آموزش زبان آلمانی با استفاده از نرم افزار تل می مور
- خرید نرم افزار آیلتس آزمون آیلتس به همره بسته آموزشی
- خرید پکیج آموزش صوتی مکالمات روسی +هدیه اصل
- خرید سی دی مداحی حاج محمود کریمی
- خرید اینترنتی کاملنرین سینتی سایزر دنیا دارای 42 گیگابایت بانک ارجینال
- خرید سی دی آموزش نوشتن مقالات بر مبنای استاندارد
- خرید سی دی کنسرت بزرگ احسان خواجه امیری(اورجینال)+اشانتیون کنسرت ناصر عبداللهی و محسن یگانه
- خرید سی دی آموزش آواز و تصنیف خوانی/اورجینال
- خرید سی دی آموزش ردیف آوازی موسیقی سنتی ایرانی - استاد محمود کریمی/اورجینال
- خرید اینترنتی مجموعه موسیقی آرامش بخش/اورجینال
- خرید پستی آموزش ردیف آوازی موسیقی سنتی ایرانی - استاد محمود کریمی/اورجینال
- خرید بسته طرح توجیهی تولید نشاسته از گندم