سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جایگاه زن دردین یهود جایگاه و وضعیت زنان در تلمود

2 - زمان دیگرى به تضعیف سند بعضى از احادیث مانند حدیثى که به ((سماک )) و ((حنش )) منتهى مى شود، پرداخته اند. (همانند همان مفسر مذکور).
در حالى که این حدیث یک طریق و دو طریق ندارد، و راوى آن منحصر به ((سماک )) و ((حنش )) نیست ، بلکه به طرق متعدد در کتب معتبر آنان آمده است .
3 - و زمانى به توجیه هاى شگفت انگیزى درباره متن حدیث پرداخته اند، مثل اینکه گفته اند اگر پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) ماءموریت ابلاغ سوره را به على (علیه السلام ) داد، به خاطر این بوده که بنا به عادت عرب لغو پیمانها باید به وسیله خود شخص یا یکى از خاندان او ابلاغ گردد.
جایگاه زن دردین یهود

جایگاه و وضعیت زنان در تلمود
حقوق تلمودى، به شیوه هاى مختلف، زنان را از چندین حوزه مهم زندگى استثنا مى کند. براى مثال، آنها را از آن دسته احکام شرعى که انجام دادن آنها بر زمان خاصى از روز یا سال مبتنى است، معاف دانسته است.

آیین هاى معاف شده یهودى برای زنان
این احکام بسیارى از آیین هاى معروف زندگى یهودى را در بر مى گیرند: پوشیدن صیصیت (تن پوش لبه دار چهارگوشه)، بستن تفیلین(تعویذها)،قرائت دعاى شمع ییسرائل، دمیدن در شوفار، برپا داشتن سوکا، و زیارت. زنان مجاز نیستند که مینیان (حد نصاب) را براى برگزارى نماز جماعت تشکیل دهند و نیز به کارگیرى زنان براى کارهاى پر تحرک در جامعه مجاز نیست. به لحاظ اجتماعى، زنان براى شغل هاى اجرایى و قضایى صلاحیت ندارند و از همه مهم تر، از میصواى مهم تحصیل تورات معاف هستند؛ مسئله اى که ناگزیر، آنها را از ایفاى نقش در زندگى فرهنگى و معنوى یهودى باز مى دارد. هرکس با ملاحظه این محدودیت ها و معافیت ها انتظار خواهد داشت که همه اینها باعث ایجاد یک طبقه دون پایه شود و مقام زنان را تا حد ایفاگر نقشى کاملا فرعى در جامعه یهودى، تنزل دهد. اما زنان هنوز در حوزه هاى بسیار گوناگونى فعال هستند و حضور خودشان را نه تنها در قلمرو عمل به وظیفه همسرى و مادرى به اثبات رسانده اند، بلکه در حوزه هایى که به ظاهر، تنها به جنس مذکر اختصاص دارد نیز حاضر شده اند. علت این امر، ظاهرا در طبیعت رویکردى نهفته است که تلمود به زندگى و به تورات دارد. به هنگام نیاز به توجیه و اثبات مسئله اى از طریق نظریه پردازى مداوم، هلاخا چیزى بیش از یک ساختار صرفا فلسفى و عقلانى تلقى مى شود. به بیان دقیق تر، هلاخا شبکه اى از قوانین کاربردى - و به یک معنا حقوق طبیعى - است که نگرش به آن کاملا عمل گرایانه و درنتیجه، به کلى انعطاف پذیر است. براى مثال، علت این که زنان از مطالعه و تحصیل معاف شده اند این نیست که حکما زنان را قادر به آموختن نمى دانستند؛ برعکس، آنها معتقد بودند که «زنان از بینا (درک، ذکاوت) بیشترى نسبت به مردان برخوردارند» و راه را بر آن معدود زنانى که فرصت مطالعه و تحصیل داشتند، نمى بستند. درست است که ربى الیعزر که به صلابت دردیدگاه ها معروف بود، یک بار به یک زن دانشمند نوآیین گفته است که «زن از هیچ حکمتى جز ریستن نخ برخوردار نیست»، اما از سوى دیگر، بن عزى معتقد بود که هر مردى باید تورات را به دخترش آموزش دهد.

علاقه مندى زنان به یادگیرى
علاوه بر این، یکى از اموراهاى بسیار سرشناس، با نفوذ کلامش شاگردى پرادعا و متکبر را با این بیان سرجاى خود نشاند: «حتى بروریا که یکباره در یک روز 300 حکم شرعى را از 300 تنا فراگرفت، براى این متن وقت زیادى صرف کرده است؛ چه چیزى باعث شد که فکر کنى سریع تر از آن زن مى توانى به فراگیرى آن بپردازى؟» بروریاى معروف، همسر ربى مئیر، از زیرک ترین عالمان عصر خود، و دختر حکیمى سرشناس است که در بسیارى از گفت وگوهاى هلاخایى شرکت مى کرد. علاوه بر این، معروف است که دیدگاه او در مواقع متعددى بر دیدگاه هاى هم روزگاران مذکرش غالب آمده است. درباره زن دانشمند دیگرى نیز که ازطریق شرایط ضمن عقد ازدواج به کسب دانش تورات نایل مى آید، اطلاعاتى دردست است. این عقد ازدواج بدون شک، عقدى غیرعادى است که درآن، میان پسرعقیوا وعروس او شرط مى شود که مرد «به او (زن) غذا داده، مراقبتش کند و تورات را به او بیاموزد». اما این علاقه مندى به یادگیرى به همین چندزن، محدود نمى شد. زنان بسیارى بودند که - حتى گاهى برخلاف اذن و رضایت شوهر - به کنیسه ها مى رفتند تا به تفسیرهاى اگادایى و هلاخایى، که حکیمان بیان مى کردند گوش فرا دهند. حکما از دختران خدمتکار 1 ى یهودا هناسى، 3ربى یهودا هناسى، به عنوان منابع اطلاعاتى درباره استفاده از زبان عبرى یاد کرده اند. زنان اگرچه، هیچ گونه موقعیت اجتماعى و رسمى نداشتند، این مسئله آنها را از تأثیرگذارى قابل ملاحظه به عنوان همسران و دختران مردان برجسته، باز نمى داشت.


- خرید سی دی آموزش تعمیرات جزء به جزء کلیه محصولات پارس خودرو/اورجینال
- خرید دایرة المعارف طرز کار دستگاه ها /اورجینال
- خرید سی دی آموزش جامع E PLAN /اورجینال
- خرید پکیج کامل نرم افزار PLC با آموزش
- خرید سی دی آموزش REVIT Architecture /اورجینال
- خرید اینترنتی آموزش جامع E PLAN /اورجینال
- خرید مقاله و پایان نامه توربین بادی ( طراحی توربین بادی ساخت توربین بادی و نصب توربین بادی و شبیه سازی )
- خرید پایان نامه در مورد کاتالیست های نسل جدید زیگلر – ناتا - پروژه مهندسی شیمی
- خرید پایان نامه در مورد ارزیابی پتانسیل خطر در واحد های تولید کننده نفت و گاز
- طریقه گرفتن بورس تحصیلی رایگان خارجی 2012 - رشته های نرم افزار سخت افزار و IT
- خرید نحوه و شرایط بورس شدن و اخذ پذیرش از دانشگاه های خارجی - رشته مکانیک و تاسیسات
- خرید چگونگی تحصیل در خارج و اخذ پذیرش تحصیلی در رشته های عمران ساختمان و سازه
- راهنمای تحصیل و اخذ پذیرش دانشگاه های خارجی رشته های شیمی نفت شامل 4 سی دی و یک کتاب
- خرید آموزش SDR Map /اورجینال
- خرید سی دی آموزش Working Model /اورجینال
- خرید سی دی آموزش SAP / اورجینال
- خرید سی دی آموزش تعمیر تضمینی پراید /اورجینال
- خرید سی دی آموزش لب ویو Lab VIEW به همراه نرم افزار ها /اورجینال
- خرید کتاب الکترونیکی دفتر شعر احمد شاملو
- خرید اینترنتی نمونه سوالات امتحانی رشته مهندسی صنایع دانشگاه پیام نور